Köpvillkor

Köpvillkor:

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. När ni lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till er via e-post. Om ni har frågor eller om ni vill ändra något kontaktar ni oss via e-post eller telefon. Folkets Möbler ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).

Ångerrätt & Öppet köp:

För privatpersoner tillämpar Folkets Möbler Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

För att påbörja en retur, följ följande steg:

  1. Se till att produkten är i oskadat originalemballage, helt omonterad, och oanvänd.
  2. Skicka ett mail till kundservice@folketsmobler.se där ni efterfrågar retur, och förklara gärna om det finns några eventuella problem eller information som vi behöver känna till. Skicka även alltid bilder på varan, så att Folkets Möbler kan göra en preliminär bedömning om eventuell värdeminskning.
  3. Vi svarar på er och tar returen därifrån. Hanteringen av retur beror bland annat på vart ni bor, huruvida det rör sig om mindre paket, och produktens natur.

Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om så inte skulle vara fallet, debiteras kunden för värdeminskningen.

Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av returen tar Folkets Möbler ett preliminärt beslut gällande värdeminskning.

Öppet köp gäller även reavaror!

Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Folkets Möbler uppmärksammar härmed kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagen gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “En vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål eller om kunden beställt möbler såsom soffor , fåtöljer och sängar med personligt gjorda tygval– beställningsvaror med andra ord.

Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är ni osäkra på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi er kontakta vår kundservice på 036-15 23 42 eller via e-post kundservice@folketsmobler.se.

När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att Folkets Möbler påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att om kunden ångrar sig och produktionen redan påbörjats tar Folkets Möbler ut en avgift på 30% av orderbeloppet. Oftast påbörjas produktion två (2) dagar efter erlagd order.

När det gäller reklamation, se fliken: Reklamation.

Beställningsvara:

Lagd order på beställningsvara som avbokas innan leverans ankommit Folkets Möbler, debiteras med 30% av ordervärdet för den avbokade varan.

Du kan inom två (2) dagar efter lagd beställning, avboka beställningen, såvida du inte begärt extra snabb hantering av din order så att den redan satts i produktion.

Ångerrätt och öppet köp gäller ej beställningsvaror.

Med beställningsvaror menas varor “som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Endast de varor som markeras som “i lager” på produktsidan är de varor som ej är beställningsvaror.

Om du är osäker på om en vara är en beställningsvara eller ej – kontakta oss innan beställning.

Returkostnad:

Returkostnaden är ett samlingsbegrepp för en expeditionsavgift samt fraktavgift som tas ut vid returer.

Hemleveranser: 1495 kr

Leveranser till DHL Service Point (paketombud): 295 kr

Inga paket löses ut mot postförskott. Folkets Möbler kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta, skadade eller brukade produkter. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Folkets Möbler och ärendet är avslutat. Bilder på produktens skick vid avlämning från kunden är ett krav. Vid retur från kund till Folkets Möbler ansvarar kunden för produktens skick och därmed eventuella skador som kan uppstå under transporten.

Produktinformation:

Observera att särskilt breda produkter (såsom 4-sits soffor, eller 3-sits soffor, hörnsoffor, och U-soffor), i vissa fall anländer i uppdelade moduler, av logistiska skäl. Detta gäller även om en produktbild visar på 3-sitsen i sin helhet, utan uppdelade moduler. För mer information om en specifik produkt, vänligen kontakta oss.

Folkets Möbler reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonser.

Kunduppgifter:

De uppgifter ni lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används i första hand för att sända orderbekräftelsen till er och om vi behöver kontakta er. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har ni rätt att få den information som vi har registrerat om er och om ni anser den vara felaktig eller irrelevant kan ni begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

Den e-postadress och mobilnummer ni uppger vid beställning kommer att användas av Folkets Möbler för att kontakta er vid avisering.

Uppgifterna ni uppger vid beställning kan användas av Folkets Möbler i marknadsföringssyfte (till exempel tips, information och annonser via sms eller e-post). Närhelst ni önskar kan ni enkelt med ett knapptryck i utskicket avbryta e-postutskicken, och/eller SMS-utskicken, eller genom att kontakta kundsupport.

Ni har också godkänt att få tips, information och annonser via sms eller e-post när ni skriver upp er i vårt nyhetsbrev. Närhelst ni önskar kan ni enkelt med ett knapptryck i utskicket avbryta e-postutskicken, och/eller SMS-utskicken.